Nissan Skyline R34 GT-R V⋅spec II

Het is weer tijd voor een nieuwe ronde van de Jubilerende Klassieker. Dit keer zetten we een ware legende in de spotlights: de Nissan Skyline GT-R V⋅spec II. Deze iconische sportwagen, die in 2000 werd gepresenteerd als ultieme evolutie van de R34-generatie, belichaamt Japanse autosporttechnologie op zijn best en heeft inmiddels een bijna mythische status verworven onder liefhebbers.
De GT-R V⋅spec II was een doorontwikkeling van de standaard R34 GT-R, met als doel nog betere prestaties op het circuit. Hij werd uitgerust met de befaamde 2.6-liter RB26DETT zes-in-lijn twinturbomotor, die officieel 280 pk leverde, maar in werkelijkheid aanzienlijk meer potentie had. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en het geavanceerde ATTESA E-TS Pro vierwielaandrijvingssysteem, wat zorgde voor ongekende tractie en controle.
Ten opzichte van de reguliere V⋅spec kreeg de V⋅spec II een aangepaste wielophanging, een actief differentieel achter en lichtgewicht componenten zoals een motorkap van koolstofvezel met kenmerkende NACA-duct. Deze versie stond ook op bredere velgen en werd voorzien van grotere Brembo-remmen, waarmee hij zijn circuitgerichte karakter verder onderstreepte.
Het interieur was sober maar functioneel, met Recaro-sportstoelen, een Momo-stuurwiel en een multifunctioneel scherm in het dashboard waarop motorgegevens realtime af te lezen waren. Alles draaide om de rijbeleving, waarbij technologie en mechanica perfect samenwerkten om de bestuurder volledige controle te geven.
Vandaag de dag geldt de R34 GT-R als een van de meest gewilde Japanse klassiekers ooit. De combinatie van prestaties, technologie, iconisch design en zijn prominente rol in autosport en populaire cultuur (waaronder films en games) maken het tot een waardig verzamelobject. De waarde van goed onderhouden exemplaren is dan ook sterk stijgende.
Heb jij ook een auto van (bijna) 25 jaar of ouder en wil je deze goed verzekeren? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!