Uw verzoek is verstuurd, even geduld a.u.b.

Liefhebber geen oldtimer, Belastingdienst geen geld

Duizenden mensen hebben hun oldtimer van de weg gehaald omdat zij daarvoor sinds 1 januari wegenbelasting moeten betalen. Het kabinet was ervoor gewaarschuwd: de maatregel ontneemt mensen hun hobby en levert ook nog eens weinig op.

Dat blijkt uit onderzoek door de Stichting Autobelangen, die daarvoor onder meer gegevens van Rijksdienst Wegverkeer (RDW) heeft gebruikt. Van de 120 miljoen euro die de maatregel dat jaar had moeten opleveren, zou hooguit 35 miljoen euro gerealiseerd worden.

Per 1 januari is de vrijstellingsgrens voor motorrijtuigenbelasting verhoogd van 25 naar 40 jaar. Sommige oldtimereigenaren zijn daardoor ineens duizenden euro’s per jaar kwijt.

“Staatssecretaris Weekers en diens opvolger Wiebes (beide VVD, red.) hebben de gedragseffecten volkomen onderschat”, zegt Wouter van Embden van de Stichting Autobelangen. “En we hebben hen nog zo gewaarschuwd.” Dat gebeurde al in 2012, vlak nadat het toen nieuwe kabinet de maatregel aankondigde.

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) achterhaalde Autobelangen eerder dit jaar de rekenmethodieken van Financiën. Wat de ambtenaren volgens van Embden onder meer onderschatten, is dat veruit de meeste oldtimers pure hobbyvoertuigen zijn, geen gewiekste manier om de wegenbelasting te ontlopen. “En als je per maand 100 euro of meer voor je hobby betaalt, dan stop je er al snel mee.”

Uit cijfers van VWE voertuigeninformatie en –documentatie blijkt dat de export van oldtimers in 2013 fors toenam. Vlak voordat de maatregel inging, piekte het aantal mensen dat de auto tijdelijk van de weg haalde of liet slopen.

Dat laatste was voor autoliefhebbers Hans Horwitz uit  Amsterdam geen optie. Drie jaar geleden kocht hij een Range Rover Classic uit 1985. “Die was net een oldtimer geworden”, vertelt hij. “Vanaf januari zou ik echter maandelijks 100 euro betalen, terwijl ik de auto eigenlijk heel weinig gebruik. Door de maatregel is hij waarschijnlijk ook nog eens duizenden euro’s minder waard geworden,”

Horwitz maakt gebruik van de overgangsregeling. Hij betaalt maximaal 120 euro per jaar. Inruil daarvoor mogen autobezitters hun auto van december tot en met februari niet gebruiken. Horwitz: “Laat dat nu net de periode zijn waarin zo’n auto, gezien het weer, goed van pas komt.”

Uit onderzoek van de Bovag bleek onlangs dat ook accijnsverhogingen op brandstof onvoldoende opleveren. Vooralsnog is Wiebes niet van plan aan de verhogingen te tornen. De kabinetsplannen voor 2015 worden over ruim twee weken bekend, op Prinsjesdag.

De Stentor 2 september 2014

Door onze jarenlange verzekeringservaring kunt u bij Vetera met een gerust hart uw oldtimer verzekeren.

Jarco Lamberink (Adviseur)

Vetera heeft ruim 65 jaar ervaring!